8 juni 2011

Mer barn

Jag ska bli moster i januari nästa år.

Min syster hade varit på ett tidigt ultraljud igår och fått se ett hjärta slå. I vecka 11 är hon nu.

Jag blev jätteglad och upprymd och samtidigt lite bitter. Hon försvann helt ur mitt liv efter att jag blev gravid med min äldsta dotter. Vi var oerhört nära och när jag berättade om min graviditet så bara drog hon. Knäpptyst blev det.

Äldsta dotterns första år träffade hon sin moster två gånger. Mostern som bor 15 minuter härifrån. Samma sak hände när jag blev gravid med min yngsta dotter.

Jag har inte bett om någon förklaring och hon har inte levererat någon spontant. När samma sak hände under graviditeten med min yngsta dotter så fick jag nog. Jag slutade själv att försöka och kände att jag faktiskt skiter i henne om hon skiter i mina barn.

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Måste man glömma och förlåta? har hon förtjänat det? Det har hon ju inte, men det barn hon bär på är inte en del av vår konflikt. Jag vill ju vara en fin moster, även om hon inte är det till mina barn.

1 kommentar:

S sa...

Jag skulle vilja säga att du kan vara precis den moster du vill vara!
Nej, du behöver inte glömma och förlåta (är du långsint som jag?). Jag skulle inte säga att hon har förtjänat det heller.
Men som de säger på andra sidan pölen "be the bigger person". Om och när hon tar kontakt med dig var vänlig men rikta in dig på barnet? Jag tänker lite grann - rikta all din kärlek och välvilja mot barnet och håll din syster på lite svalare avstånd. Men att samtidigt inte göra det för uppenbart.
Jag har lite utav samma problem som du, fast med svärmor.
Jag begränsar hennes tillgång till barnbarnet (min enda "makt") men samtidigt är jag noga med att inte komma emellan deras relation.
Nu lät det där lite märkligt kanske, jag nekar henne inte tillgång till dottern, men jag är lite restriktiv, det är lite mer på mina villkor än hennes.
Nu finns det ett ton annan historia bakom som skapat denna situation (as always) som jag gärna tar över ett glas rosé eller så framöver :)

Jisses vad jag svamlade bort mig, du hajjar?

Skicka en kommentar